Тема. Борис
Олійник. Розповідь про життя поета. Філософська лірика «Вибір», «Ринг».
Мета. З'ясувати, що учням відомо про Бориса Олійника, розширити їхні знання про
творчий шлях поета, про політичну кар'єру; вчити учнів аналізувати філософську
лірику, спонукати до активної життєвої позиції.
Тип уроку. Вивчення
нового матеріалу, аналіз філософської лірики.
Обладнання. Фото
Б.Олійника, підручник, збірка творів «Трубить Трубіж», матеріали для роботи в
групах, комп'ютер, уривок відеозапису бою В. Кличка.
Троянди, як
відомо, запашні.
На смак приємні
груші соковиті.
Важливіший за них
людині хліб.
А в творі найцінніше
буде —
глиб.
Кредо Бориса Олійника: Діяти креативно,
самовіддано і цілеспрямовано.
ХІД УРОКУ
І. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
•
Хто такий
Борис Олійник? (Відомий український поет, народний депутат України)
•
Коли і де
народися Борис Олійник? (22 жовтня 1935
року в селі Зачепилівка на Полтавщині)
•
Де він
навчався? (Зачепилівська середня школа. Київський університет)
•
Ким за фахом був Борис Олійник?
(Журналіст)
ІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОЇ ТЕМИ
1. «Акваріум»
Умови проведення
Учитель розподіляє клас на групи і пропонує прочитати усім матеріал про життя і
творчість Бориса Олійника, який знадобиться для виконання наступного завдання.
Кожна з група по черзі сідає в центрі класу, окремо від інших груп, а потім по
черзі отримує листа із завданням, яке повинна обговорити в групі і висвітлити
результати цієї роботи.
•
Завдання
для 1-ї групи: довести правдивість кредо Бориса
Олійника, підтверджуючи це фактами його літературної
діяльності.
•
Завдання
для 2-ї групи: довести правдивість кредо Бориса
Олійника,
підтверджуючи це фактами популярності творів Бориса Олійника.
•
Завдання
для 3-ї групи: довести правдивість кредо Бориса Олійника,
підтверджуючи де фактами його внеску в
розвиток української культури.
•
Завдання для
4-ї групи: довести правдивість кредо Бориса Олійника,
підтверджуючи де фактами його політичної діяльності. .
а) Літературна кар'єра Б.
Олійника
Борис Олійник належить до тих поетів, яким пощастило за життя, яких
видавали активно, охоче й часто, майже щороку.
Журналістський нарис «За Сіверським Дінцем» (1959 рік),
поетична збірка «Б'ють у крицю ковалі» (1962
рік), поетична
збірка «Двадцятий вал» (1964 рік), «Вибір» (1965), «Поезії» (1966),
«Коло» (1968), «Відлуння» (1970),
«На лінії тиші» (1972), «Рух» (1973), «Ми знаєм, для чого жить!» (1974), «Гора» (1975), «Істина» (1976), «Заклинання вогню» (1978), «Сива
ластівка» (1979), «У дзеркалі слова» та «Доля» (1981), «Поеми» (1983), «Міра» (1984). «Вибрані твори» (у 2-х
томах) (1985 рік), збірка віршів і поем «Поворотний круг» (1989), збірка
«Стою на землі» (2003).
Друкуватись почав ще в школі.
Перший вірш було опубліковано 1948 року. Борис Олійник — автор понад 40 книг віршів, есе, статей, які
виходили в Україні, у всіх республіках СРСР, перекладалися російською,
чеською, словацькою, болгарською, польською, сербською, румунською, італійською
та іншими мовами.
б) Увага митців
до творчості Б. Олійника
Багатогранна і потенційно
сценічна творчість Бориса Олійника незмінно приваблювала діячів мистецтва — музикантів, акторів, режисерів. На його вірші написано чимало музичних
творів.
О. Білаш за його поезіями 1985 року створив оперу «Прапороносці», низку пісень («Ода Полтаві»,
«Мелодія»). До поетової творчості зверталися
І. Поклад («Мамо, вечір догоря...», «Пісня не забудеться моя»), П. Майборода («Луна»), І. Карабиць
(«Матір», «Заклинання вогню»), В. Кирейко («Пісня про матір»), В. Тилик
(«Тополина вулиця», «Мати сіяла сон», «Пісня дитинства»), Л. Дичко («Ода
музиці», «Колискова киянину») та ін.
За творами Б. Олійника 1981 року в Київському театрі
поезії йшла вистава «Заклинання вогню», 1987
року в Київському
драматичному театрі ім. І. Франка було підготовлено виставу «Пам'ять» та у його
перекладі п'єсу М. Рощина «Майстер і Маргарита»
(за М.
Булгаковим),
Поет був співавтором
кіносценарію багатосерійного фільму «Тарас Шевченко. Заповіт» (1992-1994), поставленого на Київській кіностудії художніх
фільмів.
в) Нагороди Бориса Олійника
г) Політична кар'єра Бориса
Олійника
•
Про що свідчать факти, наведені вашими однокласниками: Борис Олійник
прожив своє життя пасивно, байдуже чи, навпаки, діяльно, енергійно, захоплено?
Поясніть свою думку.
•
Що ви розумієте під словом «людина»?
•
Ви, сподіваюсь, чули вислів «Людина з великої літери». Чи зможете ви Пояснити різницю: людина і Людина.
3.
Робота з текстом вірша «Вибір»
Теорія літератури
• Що означає термін «антитеза»? (Протиставлення)
• Що означає
літературний термін «метафора»? (Називання одного предмета через
опис ознак іншого, схожого або контрастного)
Словникова робота
— Пояснити значення поетичних
висловів - метафор.
•
Шторм (пряме значення — тривалий сильний вітер, що спричинює значні руйнування на суші й велике
хвилювання на морі; переносне — неспокійне життя).
•
Шабельний
зблиск
(пряме значення — поєдинок озброєних шаблями
людей супроводжується іскрами, шаблі на сонці виблискують; переносне — неспокійне життя).
•
Легіт
теплий
(пряме значення — теплий вітер, спокійна погода;
переносне — тихе, без всяких несподіванок
життя).
•
Вічна
колиска
(пряме значення — перша земна обитель людини,
символ безсмертя роду і родоводу; колиска завжди у русі, бо її призначення — гойдати дитину; переносне значення — постійний рух).
•
Маятник
життя
(пряме значення — важіль у годиннику, який
приводить годинник у рух; пряме значення —
постійний рух).
•
Лебеді
віддячили
(лебідь у народній міфології «святий» птах, саме лебеді співають останню пісню,
перед своєю кончиною; переносне значення —
вже оплакали тих,
хто відійшов у інший світ).
·
Веселять
журавлі (у
народній міфології журавель — Божа птиця, птах Сонця, який,
повертаючись навесні з вирію, несе звідти душі, що будуть навесні та влітку
знову народжуватись).
·
Передбачливо
прикрити очі (пряме значення — застрахувати зір від
потрапляння в нього смітинок тощо; переносне значення — прикрити очі, щоб нічого не бачити).
·
Клітина
ночі
(пряме значення — дрібна частина, яку ніхто не
бачить; пряме значення — прожити життя непомітно).
·
Летів, і
гримів, і...згорів (пряме значення — рухатися, видавати під час
руху голосні звуки, привертати увагу, зникати помітно, яскраво; переносне
значення — жити активно, помітно, захопливо).
·
Відкрити
в сузір'ях зіницю нової зорі (пряме значення —
помітити і
показати іншим нову зірку; переносне значення — помітити
людину,, яка все. життя присвятила іншим).
·
Лаврова
почесть (вінок
із листя та гілок лавра-символ перемоги, тріумфу).
•
Чистий і чесний бій (пряме значення — дотримуватись усіх загальноприйнятих правил; переносне значення — не порушувати прав і свобод інших).
•
На чорному мармурі ночі зорю записати свою (пряме значення — загорілася зоря на нічному небі; переносне значення — заявити про себе всьому світові).
4) Розвиток критичного мислення
• Сформулюйте своїми словами суть вірша
«Вибір».
• Чи легко вам було розібратися в поезії?
• Яку лірику називають філософською?
• То яке ж питання порушив Борис Олійник у
вірші «Вибір»?
Борис Олійник захоплено вітає долі тих
яскравих людей, які здатні згоріти заради того, щоб запалити нову зорю. Саме
такі люди, на переконання поета, наповнюють життя високим змістом, саме вони
знають, для чого приходить на землю Людина. Згадаємо декілька фактів з життя
Бориса Олійника.
(Випереджальне домашнє завдання: опрацювати матеріал учителя «Цікаві факти з біографії Бориса Олійника».)
• Як пов'язано
ім'я Бориса Олійника з Югославією? (Від
перших днів нової Югославської трагедії рішуче виступив у пресі, у Верховній
Раді та Раді Європи проти ембарго Сербії. Неодноразово бував у «гарячих точках»
Боснії - Герцоговини. Після цього написав есе «Хто і з якою метою сатанізує
сербів?» Вийшло окремою книгою українською і сербською мовами в Югославії (1996 р.))
• Як пов'язано
ім'я Бориса Олійника з Чорнобилем? (У травні-червні 1986 року одним і перших побував у Чорнобилі, у зоні, звідки вів репортажі на ЦТ СРСР і України. Того ж року виступив зі статтею в «Литературной
газете» (Москва), «Випробування Чорнобилем», у якій викрив
злочинну діяльність тимчасовців. 1987 року
нагороджений Грамотою «Учаснику ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській
АЕС».)
•
Як
пов'язано ім'я Бориса Олійника з Каневом? (Борис Олійник, по суті, зупинив будівництво промвузла у Каневі, що
загрожувало усипальниці І Шевченка. 1995 року Борису
Іллічу присвоєне звання «Почесний громадянин Канева».)
•
Як пов'язане
ім'я Бориса Олійника з Запоріжжям? (Ще у
Верховній Раді УРСР виступив проти зведення мосту через Хортицю, що й
змусило урядовців відкласти реалізацію свого наміру.)
•
Як пов'язано
ім'я Бориса Олійника з АЕС? (Був одним із тих, хто через пресу заблокував будівництво АЕС в Криму і під Чигирином.)
•
Як пов'язано
ім'я Бориса Олійника з річками Дніпро і Дунай? (Був одним із тик хто через пресу заблокував будівництво каналу
Дунай-Дніпро, через який би в Україну міг ринути весь бруд Європи.)
•
Як пов'язано
ім'я Бориса Олійника з голодомором в Україні? (Першим на державному рівні 1988 року в
Кремлівському Палаці розповів про Голодомор в Україні, запропонувавши створити
«Білу книгу» про чорні діла 1932-1933 років)
Учитель. У вас все ще попереду. Але як би ви хотіли прожити своє життя: непомітно,
тихо, не залишивши після себе сліду чи діяльно, цікаво, назавжди залишившись у
пам'яті інших людей?
- Що для цього треба зробити? (Головне— прожити життя не просто цікаво, а насамперед чесно.)
У Бориса Олійника е вірш «Ринг». Перш ніж
ми його прослухаємо, прошу відповісти на декілька запитань:
•
Що саме ви уявляєте, коли мова
заходить про боксерський ринг, бій боксерів?
•
Що вам відомо про цей вид
спорту?
•
Які українські боксери
уславили нашу батьківщину на весь світ?
Короткий відеосюжет про один із боїв Володимира Кличка.
•
Якої думки ви про цей вид
спорту?
•
Якими рисами характеру повинна
бути наділена людина, яка обирає для себе заняття боксом?
2)
Ідейно
- художній аналіз поезії.
Теорія літератури
•
Що таке діалог, монолог?
•
Яку форму вибрав автор для
свого твору? (Форму монологу)
•
Хто такий ліричний герой? (Образний двійник автора у творі, який є носієм його емоцій, почуттів,
думок тощо)
6. «Мікрофон»
•
Що ви розумієте під терміном
«натуралізм»? (Копіювання окремих явищ життя)
• Які саме явища життя змальовує автор у вірші? (Деталі боксерського виду спорту: квадратовий ринг, суперники ; канат, секундант, суддя, зал глядачів, рефері, лікарі, свинець у рукавиці,
роздягальня, рушник раунди гри, кут боксерського рингу)
• Які сюжетні моменти поезії
дають нам зрозуміти, що йдеться не про буденний боксерський поєдинок? Процитуйте.
• У якому стані перебуває
ліричний герой? Поясніть свою думку. (Граничне нервове напруження перед нечесним поєдинком)
• Хто є фаворитом публіки — ліричний герой чи його суперник?
• Знайдіть вирази, які є прикладом окремих рис
характеристики суперників на боксерському ринзі. (Ворог зіперсь бундючно на канат; хитро, як лисиця, готує рішенець;
нахабно в праву рукавицю кладе для певності свинець; вони у змовинах давно;
ворог-публіки владар; буде бить мене, як схоче; нахабний і безкарний) (Я все
стерплю; я визбираю в жмуток силу
своїх поразок і удач; поруч мене твердо крокує Честь — мій секундант)
• У чому глибока переконаність поета? (Все на світі треба вимірювати за принципами честі і совісті, високої
гідності, яку в жодному разі не можна втрачати)
• Яку ідею втілив автор у вірші «Ринг»? (Ідею людяності; здатної оборонятися, захищатися, відстоювати власні
принципи чесним життям)
Оцінювання роботи учнів на уроці
•
У чому полягає суголосність
вірша «Ринг» з віршем «Вибір»? (У філософії життєвої мудрості автора)
•
У чому вбачає місію поета Борис Олійник? (Допомогти кожному з нас
зробити той вибір, який дозволить чесно і відкрито дивитися людям в очі, зберегти
честь, совість, гордість)
•
Над чим змусив вас замислитись
Борис Олійник?
•
У чому збігаються ваша й
авторська життєва позиції, а в чому — ні?
Наскільки близькі вам його погляди?
Написати твір-мініатюру
«Філософія життєвої мудрості у віршах Б. Олійника».
Немає коментарів:
Дописати коментар