Тема. Розвиток
мовлення. Лист. Адреса.
Мета. Ознайомити учнів з ознаками офіційно - ділового стилю, сферами його
вживання, правилами написання листів; формувати вміння та «звички правильно
визначати зміст і композицію листа, добирати потрібні слова та словосполучення,
правильно писати адресу на конверті; виховувати мовленнєву культуру.
Тип уроку. Вивчення нового
матеріалу.
Обладнання. Комп»ютер, слайди, конверти.
ХІД УРОКУ
— Сьогоднішній
урок розвитку зв'язного мовлення незвичайний. Ми зустрінемося із співучою,
чарівною Українською Мовою та її синами Стилями Мовлення, (повторення
відомостей про стилі мовлення).
Демонструється слайд 1.
![]() |
Діти
записують до зошита стилі мовлення
Для того щоб
дізнатися, яка тема нашого уроку, треба відгадати ці кросворди.
Демонструється слайд 2.
|
1
|
|
Л
|
|
|
|
|
|
|||
|
|
2
|
|
И
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3
|
|
|
С
|
|
||||||
4
|
|
|
|
Т
|
1.
Стиль мовлення.
(Діловий)
2.
Наука, що вивчає стилі мовлення.
(Стилістика)
3.
Тип мовлення.
(Опис)
4.
Група речень, що об'єднані між собою темою, головною
думкою
граматично.
(Текст)
|
А
|
|
|
|
||||||||||
|
|
|
|
Д
|
|
|
|
|||||||
|
|
Р
|
|
|
|
|||||||||
|
|
|
Е
|
|
|
|
|
|
|
|||||
С
|
|
|
|
|
|
|
||||||||
|
|
|
|
|
|
|
А
|
|||||||
1.
Вид усної народної творчості
(Казка)
2.
Влучне, образне запитання,
у якому міститься натяк на відповідь. (Загадка)
3.
Діюча особа в казці «Мудра дівчина».
(Маруся)
4.
Казка Василя Королів-Старого.(«Потерчата»)
5.
Кількість віршованих рядків, виділених у групу . (Строфа)
6.
Казка
Івана Липи.(«Близнята»)
1.
Учні записують у зошитах
тему уроку.
2.
Учитель читає листа від
матінки Української Мови.
Демонструється слайд 3.
Добрий день, дорогі дітки!
До вас звертається любляча мати Українська
Мова. Я надзвичайно
щаслива, бо в мене багато дітей. Серед них найулюбленіші — Стилі Мовлення Я дуже сумую за сетям санами. Із нетерпінням чекаю зустрічі з ними. Четверо зателефонували, що вже в дорозі, а п'яниш щось забарився У нього завжди термінові справи, ділові зустрічі, Своєю неувагою він мене дуже засмучує, дітки,
допоможіть прискорити приїзд мого
сина. Буду вам дуже вдячна.
12 лютого 2011 р. З повагою до вас матінка Мова.
Учитель. Ось такого незвичайного листа ми отримали. Давайте допоможемо матусі Мові.
—
Що є характерним для офіційно-ділового стилю? (Застосування особливої термінології, усталені мовні звороти, поділ на
чіткі частини, логічність викладу, відсутність емоційно-образної лексики, документальність.)
—
Де використовується цей стиль?
Демонструється слайд 4. (Офіційно -
діловий стиль)
Заходить Офіційно-діловий Стиль.
—
Доброго дня, дорогі дітки! Прямуючи до своєї матусі, я
вирішив завітати до вас, бо чув од своїх доповідачів про ваш незвичайний урок і
про лист, який надіслала вам моя матінка. Я хочу, щоб ви теж уміли грамотно й
правильно писати листи й оформляти конверти. Виконуйте завдання та вчіться.
Бажаю успіху!
У ч и т е л ь. Як ви вважаєте, чи потрібно вміти писати листи, адже можна комусь
зателефонувати, надіслати телеграму чи відправити лист по Інтернету?
Застосовується метод « Мікрофон ».
- Для чого потрібні листи?
Учні
висловлюють свої думки.
Демонструється слайд 5.
—
Отже, сьогодні ми приділимо увагу листам, бо
листування —
один із видів письмового спілкування.
•
Що таке лист.
•
Які словесні асоціації виникають, коли почуєте слово "лист"?
Запишіть ці слова у зошити,
зверніть увагу на правопис і наголоси
(індекс, пошта, поштова скринька, газети, журнали, листівка, листоноша,
конверт, марка, поштамп і
т. д.).
Складання «Асоціативного куща»
|
|
Демонструється
слайд 6. ( Асоціативний кущ)
![]() |
2. Наукове повідомлення
—
Вам, мабуть, буде цікаво дізнатися про історію
листування та перші листи.
Виступ підготовлених
учнів. Наукове , повідомлення «історія перших
листів»
—
Які бувають листи?
Демонструється слайд 7.


Приватні
Ділові
·
Супровідні
·
Гарантійні
·
Інформаційні
·
Лист-подака
·
Лист-пропозиція
·
Лист-вітання
·
Лист-реклама
·
Лист-запрошення
·
Лист-прохання
3. Мовленнєва ситуація «Зустріч»
— Привіт, Олю! ,
— Добрий день, Дашо!
—
Як ми давно не зустрічалися! За яким адресом ти зараз
проживаєш?
—
Я мешкаю не за адресом, а за адресою.
Адрес - письмове звернення до особи, установи. Адреса — місце проживання особи, напис на конверті. Соромно тобі цього не знати. І
чого тебе в школі навчають?!
—
Ой, і знову ці нудні правила! Я так не люблю їх
вчити! Без них можна обійтися. І зовсім мені не соромно! А от значення інших
слів я знаю добре. Адресат — це той, хто надсилає кому -
небудь листа.
—
І неправильно! Давайте, друзі, допоможемо Даші
розібратися в лексичному значенні цих слів.
Учитель. Щоб ви не помилялися так, як Даша, дівчата-лексикологи підготувати для вас
пам'ятки. (Учениці роздають пам'ятки). Прочитайте уважно, хто такий адресат, а хто — адресант;
також запам'ятайте, що називають адресою та з яких частин вона складається.
Демонструється слайд 8.
(Пам»ятка)
Пам'ятка
•
Адресат —
особа, якій пишуть й адресують листа або інше поштове
відправлення.
•
Адресант —
особа, яка відправляє подітою листа, телеграму.
•
Адреса —
це точна, за певною формою складена вказівка, кому
слід вручити поштове відправлення, де проживає чи знаходиться адресат.
Учитель. Існують загальноприйняті правила як спілкування, так і листування.
Демонструються слайди 9. (Правила спілкування та листування)
1) Вчасно відповідати на листи.
2) Писати на якісному папері.
3) Дбати про почерк, охайність в оформленні листа.
4) Писати ввічливо, поважно звертаючись до адресата.
б) Дотримувати композиції листа (початку, основної частини, закінчення).
6) Дотримувати стислості, конкретності та виразності.
7) Ставити розбірливий підпис, число.
Прочитайте
текст. Скажіть, про що в ньому йдеться. Чи хотіли б ви отримати такого листа?
Знайдіть у тексті помилки і виправте їх.
Демонструється слайд 10. (Поезія)
Писав із табора
Василько:
«Нових у мене друзів стільки!
Я, мамо, добре відточився!
І опильсинів тут наївся.
І накупався, як ніколи...
Пеши. Вітаєм.
Я й Мекола».
А мама так йому писала:
«Без тебе дома скучно стало...
Але тобі на користь море.
І ми зустрінемося скоро...
Ти молодець, що «відпочився»,
— Коли б ще
грамоти навчився!»
6.
Робота в групах.
Завдання для 1-ї
групи
Почитати вірш Дмитра Білоуса «Звертання».
Із вірша виписати звертання,
але тільки ті, які потрібно запам'ятати й уживати в мовленні.
Демонструється слайд 11.
(Вірш)
Скільки є в нас, любі друзі,
для звертання ніжних слів —
і до тата, й до матусі,
до бабусь і дідусів!
І татусю, й мамцю, й нене,
і дідусю, й бабцю теж, —
миле, ніжне, сокровенне —
як ще краще назовет?
А Федько звертання творить
так, що душу
виверта:
замість «мамо» —«ма» говорить,
замість «тату» каже «та»!
В школі Беллу—«Бе» гукає,
А Меланю кличе «Ме»!
Леле! Школу оглашає
белькотіння лиш саме.
Учня він імення знає,
та не встигне підійти,
як за ґудзика хапає
і вигукує: — Ей ти!
Дома: —
Баа! — кричить бабусі.
(Ліньки повністю назвать.)
Як ви думаєте, друзі,
що йому
на це сказать?
Мабуть, треба щось кумекать,
бо інакше мимохіть
будем тільки
бекать-мекать
там, де треба
говорить!
Завдання для 2-ї групи
Утворити з поданих на картках імен та по-батькові звертання й записати їх у
зошити.
Валентина
Василівна, Наталія Петрівна, Олександр Борисович, Ірина Віталіївна, Валентина
Миколаївна, Алла Вікторівна, Олександр Володимирович.
Завдання для 3-ї групи
Виписати з групи синонімів лише ті слова, які ввічлива людина може
використовувати в колі малознайомих людей.
Розповідає, говорить, меле язиком, базікає. Мені дуже шкода, але ніяк не
можу.
Я категорично відмовляюся! З великою радістю! Я до Ваших послуг! Це зовсім
неможливо! З дорогою душею!
З одним із
словосполучень скласти речення.
Заедания для 4-ї групи
Скласти діалог,
використовуючи записані на картках слова та фрази.
Доброго ранку! Здрастуйте! Будьте ласкаві! Дуже прошу
Вас! Із задоволенням! Щиро дякую! Чудова ідея! На все добре! Бажаю успіхів!
IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ
Демонструється слайд 12.
На заздалегідь підготовлених конвертах написати власну адресу й адресу,
кому відправляєте листа.
Взаємоперевірка.
Учитель. На початку уроку поштар, окрім листа, приніс і «чарівну» скриньку. Давайте
подивимося, що ж там лежить.
Учитель дістає зі скриньки завдання.
•
Слово чемне кожному...
(приємне).
•
Як ти вітаєш, так і тебе...
(вітатимуть).
•
Лагідне
слово — ключ до... (серця).
•
Хто людям добра бажає, той і собі... (має).
•
Добре діло роби...
(сміло).
•
Слухай перший, говори...
(останній).
Учитель. Пишучи листи, спілкуючись одне з одним, не забувайте мудрі поради матусі
Мови.
•
1-ша група. Написати вітальну листівку бабусі чи матусі з днем народження.
•
2-га
група. Написати листа своєму другові (подрузі) про цікаві
справи.
•
3-тя
група. Написати листа своїй першій учительці, де дякуєте їй
за ваші успіхи в навчанні.
•
4-та
група. Написати листа матінці Мові, у якому висловити свою
любов до неї та подяку за мудрі поради.
Листи матусі
Мові відправимо в «чарівній» скриньці.
Під час виконання роботи
звучить тиха, спокійна мелодія.
Метод «Мікрофон»
—
Чи потрібні вам знання, які одержали на уроці?
Учитель. Пропоную відгадати загадку «Найдешевше й найдорожче», складену Дмитром Білоусом: .
Скажеш так чи надішлеш поштою —
я від того нічим не змінюся.
Я людині нічого не коштую,
але високо нею цінюся.
Що це таке? (Слово
вдячності)
—
Кому й за що ми повинні бути вдячні? -"'." Учні висловлюють свої думки.
Уявити ситуацію,
що ви отримали конверт з чистим аркушем, а на конверті написано, що цей лист
від імені вашого улюбленого казкового героя. Поміркувати, що міг написати вам
цей герой. Скласти варіант листа.
Пишіть листи і надсилайте вчасно,
Коли їх ждуть далекі адресати,
Коли є час, коли немає часу
І коли навіть ні про що писати.
Ліна Костенко
Немає коментарів:
Дописати коментар